Curriculum vitae 100% romanesc

Eu am avut o bunica simpla, de la tara, cu putina scoala si cu multa credinta in Dumnezeu. Cand m-au botezat ai mei in Biserica (pe ascuns, ca asa era atunci), desi credea cu tarie in Taina Botezului, bunica mea a tinut cu aceeasi tarie sa il opreasca pe preot in mijlocul procesiunii, sa verifice apa din cristelnita si sa nu il lase sa ma scufunde pana nu a adus cineva o galeata cu apa calda si a turnat-o inauntru. Romania mi-a dat o bunica credincioasa, dar destul de cerebrala sa inteleaga ca pneumonia sau bronsita unui copil de sase saptamani nu pot fi prevenite cu un buchet de busuioc si cu tamaie.

Am doi parinti normali care ne-au oferit cat si ce au putut si au stiut mai bine. Nu ne-au lipsit portocalele, bananele verzi sau lada cu Pepsi de Craciun inainte de `89 (astea erau maxim de lux pe atunci) si au avut curajul sa ne lase sa ascultam cu ei pe ascuns Europa Libera si Phoenix. Romania mi-a dat doi parinti care mi-au explicat in `89 ca libertatea pe care o castigam atunci insemna nu doar sa putem asculta Europa Libera, ci sa si putem vorbi despre asta cu colegii la scoala.

Mi-am facut scolile la Blaj, Sebes, apoi Cluj. Am avut parte de cele mai frumoase invataturi de viata din partea unor pedagogi desavarsiti, dedicati, sufletisti. Romania mi-a dat dascali adevarati care m-au invatat sa iubesc si sa pretuiesc meseria asta dincolo de orice ingradire sociala sau financiara, dincolo de nedreptati sau idei preconcepute.

Pentru cativa ani am predat Engleza la Liceu. Sufleteste, cred ca a fost cea mai bogata perioada a vietii mele. Dorinta de a-mi dovedi ca pot face si altceva (nu credeam ca voi fi in stare sa am succes in altceva decat in invatamant) m-a indreptat spre zona de afaceri si am invatat ca doar teama te poate opri din a face ceva. Romania mi-a dat ocazia si impulsul de a-mi depasi limitele si conditia.

Sora mea, pentru ca sangele apa nu se face, a urmat aceeasi cale: cariera didactica. Fiind insa mai inteligenta si mai studioasa ca mine s-a si tinut de asta si a ramas in mediul universitar. Nu i-a fost usor, insa dupa mastere si doctorate, s-a stabilit in Franta. Romania mi-a dat o sora de care mi-e dor zilnic, insa despre care vorbesc cu mandrie: “Sora-mea, romanca, preda franceza francezilor in Franta”.

Cand am facut nunta, ne-am organizat simplu, in cadru restrans, cu prieteni si rude apropiate. Nu ne-a lipsit nimic. Vremurile se schimbasera intre timp in Romania. La cununie am primit un livret de familie cu mai multe pagini decat am fi avut nevoie, explicandu-ni-se ca paginile sunt pentru viitorii copii. Romania este tara in care am nascut apoi doi copii, fara ca cineva sa imi spuna ca am voie sa fac doar unul sau ca sunt obligata sa am mai multi.

Copiii mei au acum tot ceea ce le trebuie: portocale si in iunie, banane galbene, carti, muzica dupa bunul plac, tablete. Dar mai au ceva: oua de Pasti de la gainile bunicilor, carnat facut de casa si afumat de Craciun, morcovi si ceapa plivite cu manutele lor in gradina bunicii. Romania e tara care inca le da copiilor mei, pe langa tehnologie si dezvoltare, libertatea de a avea o afumatoare, o gradina, un cotet cu gaini la casa bunicilor de la tara.

Am invatat sa iubesc Romania, chiar daca uneori nu mi-a dat nimic; sau chiar daca uneori mi-a luat in loc sa-mi dea. Am invatat sa iubesc Romania pentru toti oamenii pe care mi i-a dat. Si incerc sa imi invat copiii la fel, sa iubeasca neconditionat tara asta . Pentru ca si la botezul lor (facut de data asta in vazul lumii, nu pe ascuns) Romania le-a dat parinti si bunici care au crezut in Taina Botezului, dar care au verificat pentru ei temperatura apei din cristelnita.

Leave a Reply

