Am semnat o petitie pentru o inghetata. Vrei si tu?

Cam asa arata cea mai buna inghetata pe care mi-o amintesc din copilarie. Ma rog, poate inghetata nu era exact la fel, dar imi amintesc foarte clar cupa aceea din inox sclipitor, lingurita de argint si frisca de deasupra care, pe vremea aceea, era o delicatese.

Si nu neaparat inghetata e cea care ma duce in zona nostalgiei, ci atmosfera din jurul ei, povestea ei.

Ca aproape orice familie normala de prin anii ’86-’87, cam asa, parintii mei ne duceau la mare. Stateam in Constanta la rudele mamei. Eram privilegiati sa ii avem acolo. Tot cam ca orice familie normala cu copii, ai mei ne duceau macar o data pe sejur in Satul de Vacanta din Mamaia. Dupa 7 ture pe Balerina (preferata mea), ai mei (probabil nu ca orice parinti normali), ma lasau sa bag cateva monede in aparatul ala rablagit cu fructe; ala de trageai de maneta si in general nu castigai nimic. O data insa am castigat. Nu retin suma. Dar retin ca de banii castigati la aparat mi-am permis sa merg cu toata familia si sa le fac cinste cu cate o inghetata de-asta in cupa de inox in Cazinoul din Constanta. Era un fel de maxim rasfat pe atunci sa mananci o inghetata acolo, cu lumea buna, in atmosfera aceea burgheza, pretentioasa. Poate de fapt inghetata nici nu era buna, dar senzatia aceea de aristocrat facea toti banii.

Amintirea asta e doar unul din motivele pentru care m-am intristat de fiecare data cand am ajuns ulterior pe la Cazinoul acela lasat in paragina si degradare inimaginabila. Si cu atat mai suparata am fost azi cand am citit ca, desi parea a fi o problema care se va rezolva in timp scurt, lucrurile nu stau asa. Povestea clasica: licitatie castigata, dar contestata, si tot asa….nu se stie pana cand. Ce e mai grav, e ca nu se stie pana cand mai rezista zidurile. Caci daca valurile nu le-au doborat (chestie de care mie imi era teama in copilarie), indiferenta noastra are toate sansele sa o faca.

Constantenii au initiat o petitie online catre primul ministru in speranta ca va interveni spre o rezolvare mai rapida, pana nu pica din temelii cu totul minunatia aceea de cladire. (http://www.petitieonline.com/salvati_cazino_constanta) Eu cred insa ca nu doar constantenii ar trebui sa semneze petitia si sa se implice. Cazinoul nu este doar al lor. Cazinoul din Constanta este al fiecarui copil nostalgic plimbat de mana de mama lui pe faleza, al fiecarui indragostit din tara asta care a cerut mana iubitei pititi printre coloanele lui, a fiecarui trecator care, la un moment dat, si-a facut o fotografie cu splendoarea aceea de la marginea valurilor. Nu cunosc detalii despre ce si cine a facut sau nu a facut de s-a ajuns in situatia asta (avem si noi exemplul nostru la Cluj cu cladirea fostului Hotel Continental), insa stiu ca e oricum tardiv sa mai discutam despre asta. Simbolul acela ar trebui salvat acum, acum pana nu e prea tarziu.

Iar eu, pe langa semnarea petitiei,  indraznesc sa vin cu o provocare pentru  primul ministru: in clipa in care gaseste o soultie rapida, salvatoare pentru acest monument, voi dona si eu pentru cumpararea Cuminteniei Pamantului. Unii vor spune ca nu se pot compara cele doua (stiu, Brancusi rulz), dar daca tot e vorba de banii mei, cred ca am tot dreptul sa aleg (chiar si in mod subiectiv si strict sentimental). Pentru ca nu vreau sa tin lectii despre importanta Cazinoului ca si monument, punct turistic, valoare, dar imi doresc sa mananc acolo o inghetata cu copiii mei, din cupa stralucitoare de inox, in atmosfera aceea nostalgica si burgheza,  pana inca mai sunt mama, nu bunica. Si-apoi promit solemn ca vizitam si muzeul in care se va odihni in liniste Cumintenia, proprietate de drept a statului roman. Avem tot timpul din lume pentru asta. Pe ea nu o bate vantul si nici nu o cearta marea.

Cazinoul nostru insa nu mai are timp.

 

Leave a Reply

