Școala Neuitării

Aș fi vrut să încep într-o notă stil „tripadvisor” sau „am fost acolo”, cu introducerea „Dacă vreodată ajungeți în Sighetul Marmației…”, dar, acum că am ajuns acolo, sunt datoare să încep direct și abrupt: Trebuie musai să ajungeți, voi și copiii voștri, să vizitați Memorialul Victimelor Comunismului și al Rezistenței de la Sighet!

Oricâte cărți am citit despre comunism și ororile lui, oricâte filme am vazut sau oricâte povești am ascultat, nimic nu mi-a dat până acum senzația pe care am avut-o acolo: că, preț de câteva ore,  trăiesc viața lor, a celor umiliți, bătuți, deportați, omorâți. Le-am vazut ciorapii din lână peteciți a nu știu câta oară, le-am simțit lacrimile din poeziile sau scrisorile așternute în închisoare pe bucăți sfâșiate din cearșaf, i-am văzut jucând șah cu piese făcute din bucăți rupte din propriile haine, am simțit frigul, și întunericul, și spaima la un loc cu speranța, credința și curajul lor. Singura căldură pe care am simțit-o a fost aceea a lacrimii rostogolite pe obraz când, sub scârțâitul ușii din fier, am citit „celula în care a murit Iuliu Maniu”și l-am auzit pe cel de lângă mine: „cât s-o fi uitat el la pereții ăștia?”

Muzeul te trece, nu prin 88 de săli, foste celule de detenție (acum transformate în săli tematice), ci prin 88 de stări, emoții, gânduri și sentimente dintre cele mai intense și răscolitoare. Furie, tristețe, ură, frustrare, milă…toate năvălind ca gloanțele unei mitraliere. Te pune la zid, te imobilizează, și, sub asaltul gloanțelor cu amintiri, te obligă să nu mai uiți niciodată.

Memorialul de la Sighet nu este un Muzeu, ci o Instituție a Memoriei, o Școala a Sentimentelor, un Lăcaș al Neuitării ce predă o lecție pe care nu o poți învăța din nici un alt loc si de la nimeni. Noi, dar mai ales copiii noștri, trebuie să ajungă acolo ca să înțeleagă, să simtă și, cel mai important, să nu uite.

La ieșirea din Memorial, băiatul meu cel mare, la cei 8 ani ai lui, când l-am întrebat cum i s-a părut, a spus doar atât:”Dacă mai aud pe cineva că zice că a fost mai bine în comunism, o să îi spun că nu e adevărat.” Mie, acum, mi-e de-ajuns că a înțeles asta.

IMG_4768

Imaginea este din Sala 80-„Libertatea pe calea undelor”, singurul loc unde am putut face o fotografie în interior. Nu pentru că nu aș fi avut voie să fotografiez în rest, dar acolo, cumva, am simțit că pot respira din nou normal, fără lacrimi înghițite sau tremurat de oase. A fost locul în care, auzind vocea înregistrată a lui Neculai Constantin Munteanu „Aici Radio Europa Liberă”, m-am trezit șoptind pereților „Li-ber-ta-te!”, având cumva credința că ei, cei mulți și singuri,  mă pot auzi.

2 comments

  1. Aici și la Aiud, Pitești, Timișoara, Gherla, Jilava, ca peste tot în ”Gulagul românesc” s-au săvârșit mulți ardeleni vrednici care aveau în putere să făurească o țară nouă, dar cuceritorii de toate neamurile tocmai asta n-au vrut! Această tragică moștenire ne apasă atât de greu umerii, încât până acum n-am găsit puterea să reînnodăm firul aspirațiilor înecate în sânge și lacrimi. Prin cunoaștere și educație, prin recuperarea ”istoriei de sub preș” firele se vor reînnoda, sângele și lacrimile vor fi răscumpărate prin normalitatea spre care aspira generația celor care le-a vărsat…

    Liked by 1 person

  2. Aici și la Aiud, Pitești, Timișoara, Gherla, Jilava, ca peste tot în ”Gulagul românesc” s-au săvârșit mulți ardeleni vrednici care aveau în putere să făurească o țară nouă, dar cuceritorii de toate neamurile tocmai asta n-au vrut! Această tragică moștenire ne apasă atât de greu umerii, încât până acum n-am găsit puterea să reînnodăm firul aspirațiilor înecate în sânge și lacrimi. Prin cunoaștere și educație, prin recuperarea ”istoriei de sub preș” firele se vor reînnoda, sângele și lacrimile vor fi răscumpărate prin normalitatea spre care aspira generația celor care le-au vărsat…

    Like

Leave a Reply

